Page content

article content

Komt Jaap niet op de kerstborrel?

Het bedrijf waar Jaap als chauffeur werkt heeft een vacature open staan voor een recruitment marketeer  Door de talentcrisis lukt het maar niet om voldoende sollicitanten aan te trekken. Jaap werkte er al bijna een jaar als uitzendkracht en hij hoopte op een vast contract. Het bedrijf beviel hem goed en hij had leuke collega’s. Jaap is vaak ingesprongen als er een collega uitviel en hij was nooit te beroerd om op feestdagen en in weekenden diensten te ruilen met collega’s die dan liever bij het gezin waren.

Toen ik Jaap onlangs op de verjaardag van een vriendin sprak en vroeg hoe het op het werk was, had Jaap het ineens niet meer over  ‘mijn bedrijf’, maar over ‘dat bedrijf’. Er was ook geen enthousiasme meer in zijn ogen. Hij vertelde mij dat hij nu naar een nieuwe werkgever zocht en vroeg me of ik nog toffe bedrijven kende. Wat was er gebeurd?

Een paar weken geleden hing op het prikbord in de kantine de aankondiging van de jaarlijkse kerstborrel. Jaap zich meldde zich aan via een mail aan Margreet van personeelszaken. Een paar dagen later kreeg hij via de mail antwoord:

‘Het spijt me als we de indruk hebben gewekt dat u zich kunt aanmelden voor onze kerstborrel. Ons budget laat het helaas niet toe dat wij ook onze flexibele medewerkers uitnodigen. Wij wensen u hele fijne feestdagen.’

Pijnlijk voor Jaap en pijnlijk voor de vaste collega’s van Jaap met wie hij een vriendschappelijke band had opgebouwd. Jaap had wél een kerstpakket gehad, ook al was dat pakket 3 maten kleiner dan dat van de vaste krachten. Gelukkig is Jaap niet gaan twijfelen aan zijn eigenwaarde, maar er niet bij mogen horen omdat je (nog) uitzendkracht bent doet toch zeer. Uit frustratie had Jaap zijn emoties geventileerd op Facebook. Hij kreeg veel steunbetuigingen, waaronder van een aantal collega’s die wél een vast contract hadden.

Het bedrijf waar Jaap werkt heeft, door uitzendkrachten anders te behandelen, enkele honderden euro’s bespaard op de kosten van de kerstborrel en van de kerstpakketten. De schade aan het imago van het bedrijf kan echter makkelijk oplopen tot enkele tonnen aan onvervulde vacatures, werving en selectie, inwerkprocedures, ongewenst verloop (ook van klanten) en aan het salaris van de nieuw aan te trekken recruitment marketeer.

Jaap heeft inmiddels een nieuwe en toffe werkgever die hem over 3 maanden een vast contract gaat geven!

Wij wensen IEDEREEN een mooie Kerst en een heel goed 2019!

Comment Section

0 reacties op “Komt Jaap niet op de kerstborrel?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.