Page content

Talentcrisis is bron van rijkdom!

Zolang er mensen bestaan werken we onszelf in de nesten. Pas als we goed in de nesten zitten zijn we voldoende gemotiveerd om onszelf er weer met succes uit te werken. Zo beschouwd is elke tegenslag en elk ongemak een bron van rijkdom. Zo ook de talentcrisis. Niks is mooier dan een probleem met tastbare financiële gevolgen.

Als bedrijven hun ambities niet kunnen waarmaken omdat het ze ontbreekt aan de juiste mensen, moet er iets gebeuren om aantrekkelijker te worden en te blijven voor talent. Ik kijk dus graag naar de huidige talentcrisis als een bron voor rijkdom voor zowel werkgevers als werknemers.

Slimmer leiden en organiseren dan je concurrent

De huidige talentcrisis is niet ontstaan omdat er te weinig mensen zijn, maar omdat we de juiste menselijke kwaliteiten niet op de juiste plek hebben. Daar zijn verschillende oorzaken voor, onder andere:

  • de extra kwaliteiten en inzetbaarheid van de huidige medewerkers zijn onvoldoende bekend
  • werknemers weten zelf niet wat hun unieke kwaliteiten zijn
  • werknemers hebben geen strategie om van waarde te blijven en/of meerwaarde te creëren
  • talentvolle medewerkers komen niet uit de verf, raken overspannen of lopen weg
  • je bent als werkgever niet aantrekkelijk genoeg voor huidig personeel en nieuw talent
  • je bent niet flexibel als het gaat om werktijden en werklocaties
  • je hebt last van vooroordelen ten aanzien van leeftijd, opleiding en levensloop
  • je weet niet welke kwaliteiten jouw organisatie nodig heeft
  • de manier van organiseren hindert de productiviteit en innovatiekracht

Wie naar deze opsomming kijkt en slim nadenkt, weet wat er te doen is om de minder bewuste concurrent te slim af te zijn. Slimme organisaties investeren in sociale innovatie. Dat levert niet alleen betrokken en geïnspireerd personeel op, maar voorkomt ook voor een groot deel ongewenst verloop, productieverlies en verzuim. Tevreden, betrokken en geïnspireerde medewerkers zorgen bovendien voor een constante toevoer van talentvolle sollicitanten.

Sociale innovatie levert dus op meerdere fronten winst op. Personeel moet niet als kostenpost, maar juist als goudmijn worden gezien. Elke investering die je doet om deze goudmijn tot ontwikkeling te brengen, verdient zich dubbel en dwars terug. Toch houdt nog minder dan 5% van de bedrijven zich bezig met sociale innovatie. De overige 95% remt dus de eigen groei. Hier liggen dus geweldige kansen.

Wat kun je doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven?

Wat je niet moet doen is meteen je hele organisatie op z’n kop zetten. Kijk naar welke tandwieltjes je ‘in jouw geval’ kunt verzetten en werk van daaruit verder. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  1. Weet ik welke kwaliteiten in huis heb?

Mensen kunnen en willen vaak meer dan de functie toelaat. Als ik de (verborgen) kwaliteiten en ambities van mijn mensen in kaart hebt, weet ik ook wie het meest geschikt is voor welke rol. Misschien kan ik wat schuiven met taken waardoor een vacature kan komen te vervallen.

  1. Hoe spreek ik sollicitanten aan?

Hoe benader ik sollicitanten? Is mijn vacaturetekst een opsomming van eisen of speel ik vooral in op de behoeften van mijn droomkandidaat? Welke kanalen gebruik ik? Sluit ik niet per ongeluk geschikte kandidaten bij voorbaat uit, omdat ik vooral let op leeftijd, ervaring en opleiding? Hoe wijs ik kandidaten af?

  1. Maak ik ambassadeurs van mijn medewerkers?

Wat vertellen mijn medewerkers over jouw bedrijf op verjaardagsfeestjes? Gebruiken zij hun netwerk om sollicitanten aan te dragen? Waarom is het zo leuk om in jouw organisatie te werken? Spreekt de cultuur in mijn bedrijf mijn droomkandidaten aan?

  1. Hoe speel ik in op de behoeften van mijn medewerkers?

Kunnen mijn medewerkers zoveel mogelijk hun tijd zelf indelen? Behoort thuiswerken tot de mogelijkheden? Gaan de verantwoordelijkheden gepaard met voldoende bevoegdheden? Wat bied ik aan salaris en extra’s? Hoe help ik mijn medewerkers om persoonlijk en professioneel te groeien? Waarom willen mensen bij ons werken?

  1. Faciliteert mijn organisatie zelfmanagement?

Ben ik niet teveel met het controleren van mensen bezig? Hoe autonoom kunnen mijn mensen werken? Hoe stimuleer ik medewerkers om verantwoordelijkheid te nemen voor ons gemeenschappelijk doel? Hoe stimuleer ik medewerkers om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen professionele strategie?

  1. Hoe help ik mijn medewerkers bij hun ontwikkeling?

Welke kennis en vaardigheden heb ik nu en in de toekomst nodig? Hoe bereid ik mijn medewerkers daarop voor? Hoe help ik mijn medewerkers om hun potentieel te ontdekken en verder te ontwikkelen? Hoe draag ik bij aan de employability van mijn mensen?

  1. Hoe zorg ik voor het mentale welzijn van mijn medewerkers?

Hoe ga ik om met klachten en problemen van medewerkers? Hoe neem ik afscheid van medewerkers? Hoe ga ik om met zieke medewerkers? Hoe spreek ik medewerkers aan die niet goed functioneren? Hoe vieren wij onze successen? Hoe bewaak ik de cultuur in ons bedrijf?

Zelfreflectie levert vaak creatieve antwoorden op. Soms is het lastig om je eigen dode hoeken te herkennen en dan is het fijn als je medewerkers en/of een buitenstaander met je mee kijken. Je kunt altijd vrijblijvend met ons sparren. Sociale innovatie is namelijk helemaal ons ding en we denken graag met je mee! Bel Anja Westerink 06 – 27146715 of stuur ons een mail.

 

Vacatures met aantrekkingskracht

Hoe maak je jezelf als werkgever onweerstaanbaar voor sollicitanten? Hoe zorg je voor een constante toestroom van kandidaten? De roep om geschikt personeel wordt steeds luider. De beste mensen hebben al een baan en zijn niet actief op zoek. Het vinden en houden van personeel is op dit moment de belangrijkste rem op de groei van een bedrijf. Je personeel is immers je goudmijn. Je moet flink concurreren om de juiste kandidaten naar je toe te trekken. Hoe doe je dat ‘in jouw geval’?Lees meer

3 Efficiency-killers in het bedrijf

‘Productiviteit neemt steeds verder af, ondanks alle technologische innovaties en ondanks dat we steeds harder en meer werken. Het gevolg is minder welvaart en meer maatschappelijke problemen.’

Deze woorden zijn van Yves Morieux. In zijn nog altijd actuele Ted-talk  maakt hij (in charmant ‘Allo Allo’-Engels) glashelder waar de schoen wringt. Yves legt het in 17 minuten uit en komt met een logisch oplossing.Lees meer